|
|
OBHAJOBA KLAUSURNÍ PRÁCE Jiří Jansa 4.V. 2005/06 Oddělení: Hutní tvarování skla. Téma: „Jako nové“
(fotografie realizovaných prací....)
Téma našich letošních
klauzurních prací znělo:“Jako nové“ Myšlenkou bylo vybrat si ve skladu forem nějakou starší dřevěnou formu oprášit jí a popřípadě trochu poopravit. A hlavně pokusit se vymyslet nový vzhled a nějak zajímavě rozvinout původní tvar. Mohli jsme zvolit použití
různých sklářských zdobících technik ať už nálepů,špin
a tyček různých barev. Já jsem si vybral dřevěnou rotační formu která tvarem připomíná starou řeckou amforu. Jednoduchý oválný
tvar, který by se dal různě nově rozvíjet a modifikovat. Nejprve jsem se
zabýval možností použití různých nálepů a špin. Bylo totiž nutné vyřešit problém stability jelikož amfora původně vůbec nestála, ale při sebemenším dotyku se pořád kutálela.Zabýval jsem se teda tím, jak nějak nově vyřešit vzhled se zachováním původního tvaru. Z mnoha návrhů a
nápadů jsem s pomocí naší profesorky vybral pro konečnou realizaci následujících
6 variant. První Varianta je
celá z křišťálového skla s dvěma též křišťálovými uchy, které jí
zajišťují stabilitu a udržují amforu v mírném náklonu.
Druhá varianta je také celá z křišťálového skla tentokrát s třemi křišťálovými uchy, pravidelně rozmístěnými po obvodu amfory. Tři ucha amfoře
dodají netypický tvar a udržují jí v stabilní poloze. U
třetí a čtvrté varianty jsem se rozhodl umístit amforu do vertikální polohy a
stabilitu jsem zajistit nalepením tří kuliček s různobarevným středem,
v jednom případě jsem použil barvy:světle zelenou,tmavě zelenou a hnědou a
v druhém případě žlutou,oranžovou a červenou.
V páté variantě jsem použil oranžové střepy,v nichž je nádoba obalena,což vytváří specifický dekor. Celý tvar je pak
mírně zploštělí aby se zajistila stabilita nádoby. Šestá varianta je
ozdobena orandžovo-červenými
nálepy rozmístěnými po obvodu amfory.
Realizace se
samozřejmě neobešla bez některých úprav.Musel jsem udělat některé ústupky v barevnosti
a velikosti střepů u páté varianty.Teď se vám tedy pokusím trochu přiblížit
pracovní postup u jednotlivých variant. U prvních dvou
variant je postup velmi podobný po vyfouknutí tvaru se nalepí, v první
případě dvě a v druhém tři ucha.Jedná se o poměrně náročnou věc, hlavně ve
druhém případě,protože rozmístit tři ucha stejně daleko od sebe a vytvarovat je
tak, aby se o ně amfora opírala a nekývala se, není úplně jednoduchý úkol.
U třetí a čtvrté varianty nastala potíž především ve výrobě skleněných kuliček, na kterých poté bude nádoba postavena, spolu s
nahříváním rubínů byla výroba těchto kusů dost náročná a zdlouhavá..
Pro pátou variantu
jsem si nejprve vyrobil oranžové střepy,ve kterých jsem poté obalil skleněnou
baňku, ještě před tím než jsem vyfoukl ve formě výsledný tvar. Následné rozložení
střepů je tudíž dílem náhody.Nakonec jsem ještě celý tvar zploštil pro lepší
stabilitu nádoby.
Poslední varianta je opět křišťálový tvar zdobený orandžovo-červenými nálepy.Šlo o velmi zdlouhavý proces stálého ohřívání rubínu a postupného lepení nálepů, což to má za vliv odlišnější výslednou barvu vlivem přepalování sklářských barev. Konečný odstín je
tedy spíše do červena což ale nevadí.
Celkově se mi dané
téma klausurních prací líbilo.A jsem rád že se mi podařilo dotáhnou celou
klausurní práci od prvních nápadů a skic až po finální výrobek, který tu můžete
vidět.
Na Závěr bych
chtěl poděkovat.Všem, kteří mi s mou klausurní prací pomohli. Jmenovitě
profesorce K. Krausové za konzultace a rady ohledně návrhů designu Vedení naší hutě E.Matějkovi a L.Šulcovi za odborné vedení,pomoc a rady při realizaci. Dále mým
spolužákům H. Novotnému, A.Tesařovy a D.
Plamínkovy.Za pomoc s realizací. Tímto všem děkuji
a jsem rád že můžu studovat na této škole a za to že dostal příležitost
realizovat svoje nápady a představy, ať až už při práci na huti, nebo při
příležitosti klausurních prací. (fotografie
realizovaných prací....)
Creative Artist 3D grafika a 3D animace autor: jiřík, Jiří Jansa. Kontakt. Poslední aktualizace 2.června.2006.
|