Dějiny umění
Ravennská Mozaika
Mozaiková výzdoba v Ravenně
dosáhla vysoké umělecké úrovně v 5 a 6 století a byla ovlivněna především
Byzantskou kulturou. Jejím posláním bylo ilustrovat církevní nauku a dostalo se
jí možnosti širšího rozvoje. Bohatě se rozvinula především barevná figurální
mozaika, která se stala nepostradatelnou součástí výzdoby sídla císaře a
jeho dvořanů.
Ravennští umělci vytvořily školu a
založily tradici, jež v 6.století vyvrcholila nástěnnou
výzdobou kostela S. Vitale. Mozaiky v mauzoleu Gally Placidie
představují jeden
z nejkrásnějších barevných souborů té doby.
Gally
Placidie
Figurální prvky se
mísí s modrými, zelenými a zlatými tóny rostlinných
a geometrických ornamentů ,které vytvářejí zvláštní, neskutečnou atmosféru.
V lunetě nad stropem je znázorněn pastýř, provedený s ryze
helénistickou jemností. Sedí mezi ovcemi a v ruce drží kříž. Naproti němu
je obraz sv.Vavřince s roštem, na němž byl
umučen. Na čtyřech polích kupole je zobrazeno osm apoštolů padaných strnuleji, schematičtěji
a méně realisticky, ve stylu, který se pak v Ravenně
uplatňoval velmi často. Celek se ztápí v syté modři nebe posetého hvězdami
geometrických tvarů, s jeleny hledajícími pramen živé vody. Vše je
obtočeno révovými úponky, květinovými věnci a geometrickými stuhami.
Mozaiky uvnitř baptisteria Gally
Placidie
Baptisterium
Ortodoxních bylo postaveno v polovině století po vzoru mauzolea Gally Placidie.
Baptisterium Ortodoxních
Jeho výzdoba svědčí o
obrodě dvorského stylu. Skládá se z nižší štukové časti a z mozaiky
na kopuli. Náměty zobrazené na kopuli jsou rozvrženy do tří pásem:v horní části
je centrální kruhová malba, znázorňující
Kristův křest. Kolem ní jsou zobrazeni apoštolové pod
plátěným baldachýnem, v hieratických postojích, oddělení sloupy
z květů a akantů. V dolním pásu stojí trůny
a oltáře s posvátnými knihami, rámované architektonickými prvky. Výsledek
budí dojem, jako by ožily a promítli se do Theodosiovy
doby pompejské architektektonické malby.
Mozaiky uvnitř baptisteria
Ortodoxních (
detail )
Na přelomu 5. a 6. století se k tomuto řešení vrátily
tvůrci baptisteria Ariánských, kde však nebylo dosaženo tak hodnotného
provedení: na Honorovu tradici navazují Theodorichovy
mozaiky v bazilice S. Apollinare Nauvo,
S. Apollinare Nauvo
byla přestavěna v byzantském období.zachovaly se mozaiky se zobrazením
paláce, které tvořilo rámec pro portréty krále a představitelů jeho dvora a
cyklus za života Kristova, který vyniká bohatostí barev.
Mozaiky v S. Apollinare Nauvo ( detail )
Mozaiky v baptisteriu
Ariánských s týmž uspořádání jako baptisteriu Ortodoxních V tomto
případě však sbor apoštolů obklopuje hetimasis ( trůn
připravený pro Všemohoucího k poslednímu ) V ústředním medailonu
s námětem Kristova křtu se vedle sv.Jana Křtitele
Rovnocenně uplatňuje antický říční bůh Jordánu
s korunou z krabích perel a se žezlem
z rákosu.
Mozaiky v baptisteriu Ariánských ( detail )
Použitá literatura: Dějiny umění od Pijoana
3.díl.
autor: (c) Jiří Jansa
Creative Artist 3D grafika a 3D animace autor: jiřík, Jiří Jansa.
Kontakt. Poslední aktualizace 2.června.2006.
|